19/3/10

Das Experiment

Το 80% των ανθρώπων είναι διατεθειμένο να σκοτώσοει προκειμένου να κερδίσει σε τηλεοπτικό παιχνίδι. Τουλάχιστον αυτό δείχνει ένα γαλλικό ντοκυμαντέρ που έστησε ένα παιχνίδι, στο οποίο οι παίκτες είχαν τη δυνατότητα να "τιμωρήσουν" άλλους μέσω ηλεκτροσόκ. Μόνο 16 στους 80 σταμάτησαν πριν το πιθανά θανατηφόρο χτύπημα του ρεύματος. Οι υπόλοιποι συνέχισαν, ακόμα και όταν το θύμα φαινόταν αναίσθητο.


Φυσικά τα θύματα ήταν ηθοποιοί, αλλά το τρομαχτικό του πράγματος παραμένει. Το πείραμα ήταν συνέχεια των δοκιμών του Stanley Milgram, ο οποίος στη δεκαετία του '60 προσπαθούσε να αποδείξει ότι όλοι οι άνθρωποι είναι ικανοί για φρικαλεότητες, αρκεί να δεχτούν οδηγίες από την εξουσία. Επειδή αυτό φαίνεται να ισχύει, μόνη μας ασπίδα κατά την ροπή των ανθρώπων στη βία είναι οι δημοκρατικοί θεσμοί. Όχι ότι χρειαζόταν πείραμα για να το καταλάβουμε, αλλά και πάλι...το ανθρώπινο είδος έχει πολλά ελαττώματα.

8 σχόλια:

bourboulithres είπε...

ouaou!
Milgram, τι μου θυμισες!

Moi aussi είπε...

Όταν είχα διαβάσει για το πρωτότυπο πείραμα πριν χρόνια είχα σοκαριστεί για το τι μπορεί να κάνει ο άνθρωπος όταν τον διατάζει το Κράτος ή η Επιστήμη. Τώρα που έμαθα ότι κάνει το ίδιο όταν τον διατάζει η Τηλεόραση, τι να πω, ντρέπομαι που είμαι άνθρωπος...

Φανή είπε...

Δεν εκπλήσομαι, εγώ μπορώ να σκοτώσω τους φίλους μου για να κερδίζω σε επιτραπέζιο.

Μαριλένα είπε...

A-mpa, διάβαζα κι εγώ πρόσφατα για το πείραμα του Μίλγκραμ κι είχε πει το εξής ωραίο, πάνω κάτω ό,τι λες στην προτελευταία σου φράση: "Απ' αυτά τα πειράματα προκύπτει η ενσυναίσθηση κι αυτό ίσως είναι κ το πρώτο βήμα προς την αλλαγή". Επειδή επίσης το πείραμα του Μίλγκραμ χρησιμοποιήθηκε πολύ ως δικαιολογία για τους Ναζί, αντιγράφω πάλι ότι τα "υποκείμενα του πειράματος δεν είχαν χρόνο να σκεφτούν την αντίδραση τους, ενώ όσοι σχεδίαζαν κ συμμετείχαν στο Ολοκαύτωμα είχαν πολλές ευκαιρίες να αλλάξουν την απόφασή τους". Και η αναπόφευκτη-συγγνώμη-για-το-σεντόνι.

CF είπε...

Συγκλονιστικό , εχθές διάβασα και εγώ την είδηση , και μου ήρθε στο μυαλό το πείραμα που αναφέρεις ,όπως και η ταινία που βασίστηκε σε αυτό ,όποιος δεν έχει δει το Das Experiment (http://www.imdb.com/title/tt0250258/,πρέπει να το δει οπωσδήποτε.

Κατάληξη η μάλλον καλύτερα ερώτηση. Τελικά, όλοι μας είμαστε εν δυνάμει βασανιστές /εγκληματίες όταν φοράμε τον μανδύα της εξουσίας, η όχι; Μάλλον δεν πρέπει να βιαστούμε αν χρειαστεί να απαντήσουμε…

Α, μπα? είπε...

όχι όχι μη δικαιολογείσαι! ελεύθερα!
το πολίτευμά μας έχει πολλά προβλήματα αλλά τουλάχιστον εμποδίζει "τον κοσμάκη" τουλάχιστον, να δολοφονεί αβέρτα, κάτι που έχουμε δει ότι μια χαρά πιθανό είναι. Εγώ τουλάχιστον, δε μπορώ να εγγυηθώ για τον εαυτό μου.

surfmadpig είπε...

Όντως σοκαριστικό εύρημα, αλλά ας μη μπλέκουμε σε στημένες στατιστικές: δεν είναι το 80% των ανθρώπων αυτό που δε σταματάει, ή έστω "είναι διατεθειμένο να σκοτώσει", αλλά το 80% όσων θα δεχόταν να συμμετέχουν σε ένα τέτοιο παιχνίδι.

άσε που εννοείται πως το δείγμα δεν είναι αρκετά μεγάλο για να βγει πραγματικό στατιστικό αποτέλεσμα ένιγουεη.

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνω με surfmadpig.Κι επειδη εχω δει το das experiment το πειραμα αφορουσε το αποτελεσμα του να δωσεις εξουσια σε καποιον που λυσσαει για εξουσια και οχι στον οποιονδηποτε.